Volgens WinGPS kunnen we om half vijf in Appelscha zijn als we om negen uur 's ochtends vertrekken. Omdat de bruggen op de turfroute slechts tot half vijf bediend worden is het wel een beetje kritisch of we Appelscha kunnen halen. Enige andere mogelijkheid om af te meren met beschikbaarheid van walstroom is de haven van Kloosterveen, maar deze ligt in de gelijknamige wijk van Assen.
Overigens is het mijn plan om via de heropende vaart door het centrum naar het noorden van Assen te varen en daar vervolgens via de bypass via sluis Peeloo terug naar de Drentse Hoofdvaart te varen. Vanaf daar gaan we dan weer zuidwaarts tot waar de turfroute begint.
Er zit dus niet veel anders op dan op tijd op te staan, te douchen en om negen uur te vertrekken. We varen langzaam naar de eerste brug, de brug die toegang geeft tot de vaart door Assen. Als we bij de brug aankomen geeft een havenmeester aan dat ze verwacht dat wij rechtdoor willen. Dat willen we niet. Maar het blijkt dat ze een planning maken welke boten in welke volgorde door de vaart geleid worden en in die planning is geen rekening met ons gehouden. Dat verbaast ons want we hadden immers nog een positieve terugkoppeling gekregen op ons handgeschreven briefje. Ze raakt lichtelijk in paniek en overlegt met haar collega die de brug waar we voor liggen te wachten aan het openen is. Daarop besluiten ze dat we in ieder geval eerst maar door die brug moeten dus dat doen we dan. Terwijl we door de brugopening varen vraagt Sue-Ann aan de brugwachter: "en nu?" "Nou, de sluis in" antwoordt de brugwachter. Dus ik vaar langzaam door in de richting van de sluis. Terwijl ik bezig ben de sluis in te varen roept de sluiswachter: "het is wel de bedoeling dat jullie de instructies van het havenpersoneel opvolgen!" Ik antwoord: "dat doen we ook want de brugwachter gaf aan dat we de sluis in moesten varen maar als dat niet goed is gaan we er weer uit hoor!" Op dat moment ligt de kop van de boot voorbij de sluisdeuren maar de kont nog niet. We kunnen dus gemakkelijk recht achteruit terug als dat gewenst is. "Nee, je bent er nu al, vaar nu maar door" antwoordt de sluiswachter.
Er volgen nog een aantal bruggen die om en om door twee brugwachters worden bedient en dan komen we aan de andere kant van het centrum in de oude industriehaven. Voor het heropenen van de vaart stond het water hier laag, op het pijl van het kanaal naar Groningen. De kades waren daardoor erg hoog, te hoog denk ik voor pleziervaart. Nu staat het water echter veel hoger, want ze hebben de nieuwe sluis voorbij de industriehaven gebouwd. Door de geringe omvang van het nieuwe sluisje kan er nu geen beroepsvaart van betekenis meer in de industriehaven komen.
Bij het sluisje staat een vreemde snuiter op een fiets die ernstig om een praatje verlegen zit kennelijk. Er volgt een hele verhandeling over zijn relaties met allerlei details waar we niet op zitten te wachten. Gelukkig kan Sue-Ann goed met mensen om gaan.
We vervolgen onze weg door Assen naar het noorden en komen daarbij nog twee bruggen tegen. We kunnen er in principe wel onderdoor zonder opening maar al ruim op tijd springt het licht op rood-groen en dus wacht ik ook telkens braaf tot de brug geopend is.
Als we wat later op de kruising met het kanaal naar Groningen en de bypass om Assen zijn aangekomen draaien we om en vervolgen onze route via de bypass. We komen daarbij een aantal schepen tegen die tegelijk met ons uit het centrum zijn vertrokken maar dus de route buitenom hebben gevolgd. Het lijkt er dus op dat beide routes ongeveer even lang duren.
Enige tijd later komen we aan bij sluis Peeloo. Er komt een klein jachtje uit de sluis gevaren als wij deze naderen, maar er liggen nog twee andere schepen aan de wal te wachten. Het eerste is een platbodem dat op ons bootje lijkt, maar alleen veel langer. Het tweede lijkt op een sleepboot waar een nieuwe opbouw voor een jacht opgebouwd is. Uiteraard laat ik hen eerst de kolk in varen maar volg wel in de hoop dat wij er nog bij kunnen. Sue-Ann zit alvast op het voordek en weet het zeker: wij kunnen er niet bij. Toch blijf ik voorzichtig een beetje voor de kolk dobberen terwijl de twee andere schepen hun touwen in orde maken. Dan verschijnt de sluiswachter ten tonele. Hij instrueert beide boten om verder naar voren te gaan. Die protesteren daar enigszins tegen want de bolders komen nu niet meer goed uit voor hen. Maar het gebeurt toch waarna wij kunnen invaren en dan blijkt dat wij gewoon naast de voormalige sleper kunnen liggen.
Tijdens het schutten wordt de lange platbodem naar voren gezogen. Door de onhandige plek van de bolders lukt het de schipper niet om zijn boot in bedwang te houden en zet hij uit wanhoop de motor maar aan en slaat een stukje achteruit. Nu gewaarschuwd laat hij de motor maar lopen en niet voor niets want het tafereel herhaalt zich nog een paar keer.
In de sluis horen we dat hij het centrum van Assen wil invaren. Even later varen de platbodem gevolgd door de ex-sleepboot en daarna wij, verder. De voorste bepaald de snelheid en die ligt bepaald niet hoog. De ex-sleepboot blijkt nogal te stinken (er komt zwarte rook uit de uitlaat). Als we bij de kruising aankomen vaart de platbodem toch door. Ik zie een jacht voor de brug liggen wachten dat gebaren maakt om door te varen. Waarom is mij niet duidelijk.
Als we Kloosterveen al ver zijn genaderd gaat de platbodem opzij en varen de ex-sleepboot en wij hen voorbij. Iets verderop houdt de ex-sleepboot in en maant de vrouw op het schip ons om hen te passeren. Dat wil ik natuurlijk maar al te graag dus doen we dat. Niet veel verder kunnen we echter niet verder omdat het twaalf uur is en de brug met middagpauze is. Gelukkig staan er twee kleine remmingwerken langs de kant. Aan de voorste kunnen wij afmeren en aan de achterste meert de sleepboot af.
Ik had in de sluis Peeloo al gehoord dat de schipper van de sleper naar Dieverbrug wilde varen. Wij gaan eerder al stuurboord uit de turfroute op. Op de betreffende kruising zijn twee bruggen: een in de richting van Meppel en een in de richting van de Turfvaart. De brug in de richting van Meppel gaat eerst open. Omdat ik nog steeds voor de sleper vaar ga ik helemaal links in de zwaaikom voor de brug liggen en passeert de sleper ons. Even later gaat onze brug open en kunnen wij ook weer verder.
Een half uurtje later komen we aan bij de eerste sluis. De sluiswachter komt ons tegemoet en zegt dat we even moeten wachten op een bootje dat van de andere kant komt. Dat is uiteraard geen probleem. Even later mogen wij de kolk invaren en dan krijgen we te horen dat we pech hebben want er komt in de verte nog een jacht aan en daar zullen we op moeten wachten. Ik geef aan dat ik dat geen 'pech' vind. We hebben vakantie en geen haast. Het ziet er naar uit dat we Appelscha ruimschoots op tijd gaan halen.
Door de asymmetrische constructie van de sluis mag het andere jacht als eerste uitvaren. Iets verderop komt echter weer een sluis en de schipper van het andere jacht geeft aan dat wij nu weer als eerste eruit mogen. Dus voorop varen we de laatste paar honderd meter naar een mooi plekje aan de steiger van de vaart, ter hoogte van het toiletgebouwtje.
Om hier te kunnen liggen en gebruik te kunnen maken van de faciliteiten is het noodzakelijk om een pasje te verkrijgen uit een automaat. Daartoe moet je eerst door middel van biljetten of muntjes 5 euro betalen. Daarna kun je het pasje in een tweede automaat met muntjes voorzien van een tegoed om de faciliteiten te kunnen gebruiken. Voor vertrek moet je het pasje weer inleveren bij een derde automaat en krijg je de borg voor het pasje en maximaal 15 euro resterend tegoed terug.
Na het aanschaffen van het pasje en het opwaarderen kunnen we bij de stroompaal op de steiger de walstroom activeren.
We twijfelen nog even of we bij een eetcafe gaan eten of gewoon op de boot, maar het wordt dat laatste. Daarna ga ik verder met de besturing van het roer. Inmiddels begint het te werken. De 230V hydrauliekpomp wordt via een frequentieregelaar gevoed uit de walstroom. Tot twee maal toe veroorzaakt het inschakelen van de pomp het uitvallen van de walstroom. Gelukkig zijn de automaten hier toegankelijk en dus kan ik beide keren zelf het probleem oplossen.
No comments:
Post a Comment