Sunday, August 18, 2019

Zaterdag 10 augustus 2019: alweer een nieuwe vakantie

De afgelopen maanden heb ik aan de aak gewerkt. In de eerste plaats is de boot uit het water geweest om de schroefaslagers en de anode op de schroef te vervangen. Verder heb ik van die gelegenheid gebruik gemaakt om een bescherming voor de schroef aan te brengen zodat de schroef niet als eerste de bodem raakt in een ondiepte.  Verder heb ik gewerkt aan een "follow up" besturing waar je met een afstandsbediening het roer in de gewenste positie kan zetten en heb een stapje gezet in de richting van een iets comfortabeler interieur.

Vooral dat laatste is de grootste verandering. We hadden een provisorisch interieur waarbij over de hele breedte van de boeg een vlak plateau gemaakt was. Eronder konden we spullen stouwen en erop lagen twee matrassen waarop we sliepen. Het hele plateau is eruit gesloopt en vervangen door een wand met een V-bed. Er is nu minder bergruimte doordat er meer "loze" ruimte is ontstaan, maar de beschikbare ruimte is wel veel gemakkelijker toegankelijk en het ziet er allemaal veel opgeruimder uit. Hoewel we al een aantal jaren met een boegschroef rond varen  was de elektrische installatie daarvan ook een "tijdelijke" oplossing met rommelige kabels in zicht en een accu op een onhandige plek. Omdat de boegschroef nu "ingebouwd" zit onder het bed is ook dat aangepakt waardoor de kajuit veel minder rommelig is. Verder heb ik een laag nieuw plateau gemaakt waarop ik 2 autostoelen heb bevestig zodat we ook comfortabel kunnen zitten.  Overigens is dat allemaal "tijdelijk", totdat het moment is aangekomen om de aak definitief in te timmeren.

Hoewel mijn vakantie al een week geleden is begonnen ben ik pas vandaag zover dat we de boot vakantieklaar kunnen maken. Dat wil zeggen dat we alle spullen die we nodig hebben gedurende de vakantie inladen. Deze keer koppel ik de aanhanger achter de auto en leg daar een afgedankt tapijt in zodat vooral de matrassen schoon blijven.

Met alle spullen die we nodig denken te hebben, hebben we zowel de aanhanger als de auto helemaal vol. De laatste jaren varen we de boot van zijn vaste ligplaats naar de haven in het "malle gat". Het is een erg klein stukje varen en het geeft ons de mogelijkheid om met de auto dichtbij de boot te komen zodat we gemakkelijk spullen kunnen overdragen. Vandaag waait het echter ontzettend hard. Het blijkt lastig: ik moet de boot met alle beschikbare lijnen aan de steiger vastmaken en de spullen dreigen uit de aanhanger te waaien. Dit lijkt misschien overdreven maar de spullen die op het terrein van het naastgelegen bedrijf gestald lagen zijn over het gehele terrein gewaaid en blijven achter de hekken liggen. Daarom brengen we onze spullen zo snel mogelijk naar binnen in de boot zodat het niet meer kan wegwaaien.

Als ik de auto met aanhanger heb weggebracht naar de loods kom ik met een van de vouwfietsen terug. Die zet ik ook aan boord en zo varen we vervolgens terug naar onze vaste ligplaats bij oom Ab. Eigenlijk was het mijn bedoeling om nog een stuk te gaan proefvaren maar het is inmiddels tien voor negen geworden en het begint reeds te schemeren. Afgezien van dit kleine stukje hebben we niet met de boot gevaren sinds alle werkzaamheden, dus een beetje spannend is het wel of alles gereed is voor de reis.

Wat onze bestemming is weet ik nog niet, maar in ieder geval wil ik op "ongevaarlijk" water blijven zodat we niet extra in de problemen komen als er toch ergens een mankement opduikt. Dat beperkt onze mogelijkheden tot voornamelijk de noordelijke drie provinciƫn. Omdat in Assen de blauwe as is aangelegd, waarmee de historische vaarroute door de binnenstad is hersteld, wil ik eerst naar Assen varen. Daarna zien we wel verder.

We blijven op de boot slapen op de vaste ligplaats. Morgen kunnen we vertrekken.

No comments:

Post a Comment