Sunday, August 18, 2019

Zondag 11 augustus: Oldemarkt - Meppel

Volgens WinGPS is de snelste route voor ons via de Kalenberger gracht en Muggenbeet. Echter moeten we daarvoor door een brug met een breedte van 350cm. Onze boot is 330cm breed en als de stootkussens ook nog naast de boot hangen passen we daar dus niet doorheen. En de brug is ook nog eens zelfbediening, redenen voor mij om de meer standaard route via Wetering te verkiezen. Het scheelt niet veel, een paar minuten.

Voor we echt kunnen vertrekken moet eerst nog de dieseltank gevuld worden. Daarvoor varen we naar van Wijk Jachthaven. Bouwe van Wijk is zelf afwezig maar hij heeft voor vervanging gezorgd: zijn zus en een man waarvan ik aanneem dat het haar partner is.

Er gaat 199 liter in de tank. We betalen daarvoor 1 euro 44 per liter. Het is even een investering maar we hoeven ons nu voor de rest van het seizoen geen zorgen meer te maken of we voldoende brandstof aan boord hebben. Voor als er echt gekke dingen gebeuren heb ik ook nog 2 jerrycans van 20 liter gevuld met diesel bij me.

En dan begint de echte reis. Eerst via de sloot naar de Linde, dan via de Linde naar de Linthorst Homan sluis. Daar is het enigszins druk: er is geen plaats meer om aan te leggen dus we moeten blijven dobberen totdat er ruimte is. Dat valt niet mee, want hoewel de wind minder sterk waait dan gisteren staat er toch nog steeds een flinke wind waardoor we voortdurend moeten prutsen om de boot een beetje onder controle te houden. Gelukkig duurt het niet lang voordat de sluis open gaat en het verkeer van de andere kant eruit gaat. Daarna varen de schepen aan de wachtplaats de sluis in. Ik hoop er nog bij te kunnen maar voor onze neus gaat het licht op rood. Dus maken we vast aan de nu vrijgekomen wachtplaats. Terwijl we wachten horen we de sluiswachter (een vrouw) bits schreeuwen naar een jacht in de kolk. Eerst in het Nederlands maar daarna nog twee keer in het Duits. De schippers van het betreffende jacht zijn vast heel klunzige mensen maar het zou mijns inziens professioneler zijn om op een rustige vriendelijke toon te communiceren.

Intussen zijn er achter ons ook weer de nodige jachten bijgekomen dus wij mogen even later als eerste de kolk in varen.

Het verval is hier maar weinig dus het schutten duurt niet lang. We vervolgen onze weg over de Linde en de Ossenzijler sloot naar Ossenzijl. Daar moeten we even wachten maar al snel kunnen we daar ook weer verder. In verband met een ingestorte kademuur is daar de doorvaart tijdelijk versmalt. Kennelijk voor Sue-Ann reden om, vooruit kijkend op het voordek zittend, gebaren te maken dat ik kennelijk meer naar rechts moet. Ik kan het niet nalaten te informeren of ze denkt dat dat nut heeft. De brugwachter die uit het raam hangt moet er hartelijk om lachen.

Dan realiseer ik me ineens: misschien is de brug in Kalenberg wel gesloten tijdens de middagpauze. Daarom overweeg ik even of het slimmer is om via het kanaal naar Steenwijk te varen en daarvandaan weer naar Giethoorn maar een snelle blik op de laptop leert dat de brug in deze periode geen middagpauze heeft. We vervolgen onze weg daarom zoals gepland via de Kalenberger gracht.

De harde wind voelt koud aan, maar desondanks komen we onderweg SUPpers tegen in zwemkleding.

Wanneer we op de Beulaker wijde aankomen blijkt dat de wind zorgt voor flinke golven die ons onder een ongunstige hoek treffen waardoor het een hobbelig ritje wordt.

Wanneer we het meer over zijn verloopt de rest van de tocht eigenlijk op rolletjes zodat we om vier uur in de haven van Meppel aankomen. Daar zoeken we naar een box voor de maten van onze boot: ca 10m bij 3m30. De meeste boxen voor 10 meter zijn echter maar 3m20 breed, te smal dus voor ons. Daarom varen we door naar de eerst beschikbare  bredere box. Dat blijkt een box van 12 meter lang.

Nog terwijl we aan het aanleggen zijn komt er een man op ons af. Hij vraagt allerlei dingen over de boot en wil het naadje van de kous weten. Hij blijkt zelf ook uit de jachtbouw afkomstig te zijn: Jetten. Als ik opmerk: "die zijn toch failliet?" dat verteld hij dat zij het bedrijf 4 jaar geleden hebben verkocht en dat het twee jaar geleden failliet ging. Volgens hem hadden de nieuwe bestuurders het te hoog in de bol. Zo vonden ze de Nederlandse watersportbeurzen te onbeduidend: het moesten de grote Franse beurzen zijn.

Ik was begonnen om een gordijn op te hangen in de boot om het toiletgedeelte af te schermen maar ik kwam daarvoor een paar onderdelen te kort. Nu blijkt het betreffende gordijnrailsysteem alleen bij de Gamma verkocht te worden en laat er nu in Meppel een Gamma zijn en die ook nog open zijn! Dus ga ik op de vouwfiets naar de Gamma, terwijl Sue op de vouwfiets naar de Jumbo gaat. Zij denkt eerder terug te zijn dus zijn neemt de sleutels mee. Uiteindelijk blijk ik eerder terug te zijn en moet dus even buiten wachten tot zij ook terug is.

Daarna komt de havenmeester ons bezoeken. Hij vraagt waarom we in een grote box liggen. Als we aangeven dat het met de breedte te maken heeft geeft hij aan hij er "niet moeilijk over zal doen." Krijg nou wat: hoe had het anders gemoeten? En trouwens had ik best willen verhuizen naar een andere plek als dat beter was geweest.

We betalen 10 euro voor 1 nacht en dat is inclusief stroom.

No comments:

Post a Comment