Monday, August 13, 2018

11 augustus: Zutphen - Zutphen

We vertrekken rond tien uur. Het is de haven uit meteen op de IJssel en het is de bedoeling om vandaag het resterende deel van de IJssel op te varen om daarna over de Neder-Rijn/Lek naar Wageningen te varen. De stroming is hier heel behoorlijk. Met bijna vol gas gaan we zo'n 8 km/h, soms zelfs nog minder!

Tijdens het varen begint zich een vreemd geluid te ontwikkelen. Het neemt naarmate de tijd vordert toe in lawaai. Ik heb geen idee wat het is maar het baart me wel zorgen. Als we hier met deze stroming pech krijgen spoelen we met de stroom mee en hebben we nauwelijks nog controle over waar we naartoe gaan omdat er geen druk meer op het roer staat. Dan is het afwachten tot je ergens tegen opbotst. Met alle gevolgen van dien.

Het lijkt me geen prettig vooruitzicht en omdat ik geen idee heb waar het vandaan komt en ook niet echt kan vinden waar het vandaan komt besluit ik rond kwart voor twaalf om terug te keren naar de haven in Zutphen. Omdat ik vermoed dat de boot uit het water zal moeten om het probleem te vinden en/of te verhelpen neem ik contact op met de havenmeester van de Gelre haven in Zutphen. Zij hebben de mogelijkheid om boten uit het water te tillen. Maar wanneer ik hem aan de telefoon krijg geeft hij aan dat vanwege de extreem lage waterstand in de rivier deze mogelijkheid nu niet beschikbaar is. "Ik kom toch jullie haven in want ik vertrouw het niet" zeg ik tegen hem. Hij antwoordt: "zou ik maar niet doen want je komt er niet in vanwege de lage waterstand." Maar hij geeft aan dat we naar de Noorderhaven kunnen gaan, een stukje verder stroomafwaarts. Ik heb die haven gezien gisteren en de helft van de haven was afgesloten met rood lint. Hij verzekerd me dat we toch die haven in kunnen. Dus dat doen we.

Eenmaal in de haven bel ik hem weer om te vragen waar we moeten gaan liggen en of ik veilig overboord kan hier (misschien staat er ook een stroming door de stroming van de IJssel waar ik niet tegenin kan zwemmen). Hij geeft ons aan waar we kunnen gaan liggen, dat ik veilig kan zwemmen in de haven en dat hij over een uurtje bij ons in de haven is.

Dus nadat we goed en wel afgemeerd zijn kleed ik me om en spring in het water. Nou ja, ik liet me erin zakken vanaf de zwemtrap aan het roer. Er zit speling op de schroefas, maar dat hadden we al vastgesteld bij het vervangen van de schroef. Ook zit de anode op de schroefas een beetje los: ik kan hem een klein stukje heen en weer bewegen op de schroefas. Maar een echt aanknopingspunt kan ik niet vinden.

Na overleg met oom Ab komen we tot de conclusie dat de enige optie is dat oom Ab ter plekke komt om een diagnose te kunnen stellen. Daarvoor moeten we echter wachten tot de volgende dag, maar dat is allerminst een probleem. We hebben nog een week vakantie dus geen haast. Het idee om naar Maurik te varen heb ik allang laten ....

Als de havenmeester komt begint hij eerst zijn bewondering uit te spreken voor de boot. Het klinkt super arrogant maar het is "gewoon" geworden. We krijgen altijd overal veel commentaar op de boot. Maar omdat we nu problemen hebben probeer ik zijn bewondering wat te temperen: wat heb je aan een mooie boot met averij?

Maar de havenmeester is super aardig. Hij probeert mee te denken, geeft aan dat het wat ligplaats betreft allemaal geen probleem is (we kunnen blijven liggen mochten we onverhoopt toch niet verder kunnen) en geeft de tip: probeer je dag niet te laten verpesten door deze gebeurtenis, ga leuke dingen doen! Hij heeft gelijk. We kunnen nu toch niets doen dus we halen de fietsen van boord en fietsen naar het oude centrum van Zutphen. Daar kijken we wat rond, eten wat op een terras en nemen weer een ijsje bij dezelfde ijswinkel als gisteren.

Al die tijd kan Sue zich niets herinneren van ons eerdere bezoek aan Zutphen. Maar 's avonds gaan we naar de bioscoop die heel dicht bij de nieuwe jachthaven ligt en warempel! Ze herkent de bioscoop. Nu is dat ook wel een bijzondere bioscoop: tijdens de film kun je op een knopje drukken en dan komt bediening je bestelling opnemen en later bezorgen. Tot en met bitterballen aan toe!

En wat betreft de reden van het rode lint langs de helft van de splinternieuwe haven: de drijvende steigers waren losgebroken van de palen onder het gewicht van aangemeerde boten als gevolg van golfslag van passerende vrachtschepen. Hoewel het wel is gerepareerd is uit voorzorg besloten om die helft van de haven niet te gebruiken. Het is een structurele fout.

No comments:

Post a Comment