Natuurlijk word ik vroeg wakker en met een rotgevoel. We hebben een probleem en hoe gaan we het oplossen? Bij alle opties die ik heb overwogen heb ik mitsen en maren. Ik weet niet of de boot het kan hebben maar het liefst zou ik naar Oldemarkt varen en het daar repareren. Ik bel oom Ab om te vragen wat hij er van denkt. Hij is het wel met mij eens.
Dus we gaan naar Oldemarkt. We maken ons snel klaar voor vertrek en ik stuur Bouwe van Wijk alvast een berichtje dat we een kapotte schroef hebben, dat we terug komen en dat ik graag wil dat hij de boot op de kant zet.
Met 1800 toeren is het rammelen te verdragen. Dankzij de stroming mee gaan we toch vlot vooruit. Dan weer door de sluis in Zwolle en het Zwarte water op richting Zwartsluis. Het is nog steeds prachtig mooi weer en het is lekker druk op het water.
In Zwartsluis gaat de brug voor onze neus open om een zeiljachtje van de andere kant door te laten. Zodra het voorbij is kunnen wij weer verder. Via het Meppelerdiep komen we aan bij de Beukerssluis. Er liggen al wat schepen te wachten, wij kunnen netjes aansluiten in de rij. Een sloep die na ons arriveert heeft er maling aan en gaat voorop liggen. Omdat we toch moeten wachten ga ik op de steiger zitten en opnieuw zonnebrandcrème smeren. Ik zet het flesje naast me neer op de steiger waar het vervolgens achterblijft want als we de sluis in mogen ben ik dat flesje al helemaal vergeten.
Zittend aan de stuurboordkant achterop probeer ik het touw in de sluis te pakken. De kont drijft echter wat van de kant af waardoor ik er net niet bij kan. Een oplettende buurman zet even zijn boegschroef aan zodat de kont weer naar de muur drijft en ik het touw kan pakken. Het kwam even precies goed uit dat onze kont naast de boeg van dat schip lag.
Op basis van voorspellingen van WinGPS probeer ik vast te stellen of we vandaag al in Oldemarkt kunnen aankomen of dat we sowieso een tussenstop moeten maken. Het programma geeft geen consequent uitsluitsel. Als het niet lukt komen we waarschijnlijk voor de brug in Ossenzijl te liggen. Nu is daar een grote jachthaven dus mocht dat gebeuren dan kunnen we veilig en met walstroom overnachten. Een alternatieve optie die we overwegen is om naar Steenwijk te varen en daar te overnachten.
We varen via de vaargeul in de Beulaker Wijde en de walen gracht naar het Giethoornse meer. Daar vandaan volgen we de min of meer standaard route door de kalenberger gracht naar Ossenzijl. Als we in Ossenzijl aankomen wordt de brug nog bedient. We moeten even wachten tot de brug voor ons open gaat maar kunnen al snel weer verder. Nu moet het zeker gaan lukken om vandaag nog in Oldemarkt aan te komen want hoewel de brug in Ossenzijl maar tot 19:00 wordt bedient, is de driewegsluis nog tot 20:00 in bedrijf.
Liggend in de sluis stuur ik Bouwe van Wijk een berichtje dat we al vandaag aankomen en of het een goed idee is om meteen de boot bij hem achter te laten zodat hij hem eruit kan halen wanneer het hem past. Al snel antwoordt hij dat dat goed is maar iets later komt nog de vraag of we de boot er direct uit zullen halen. Ik zie dat bericht echter pas veel later omdat ik weer aan het varen ben.
Als we Oldemarkt binnen varen komt Bouwe ons al tegemoet lopen. Hij gebaart ons dat we meteen voor de helling moeten gaan liggen, dus dat doe ik. Vervolgens stelt hij dezelfde vraag als in het berichtje via de telefoon dat ik had gemist. Maar natuurlijk wil ik dat! Dus hij haalt de tractor en de botenkar en niet veel later staat de boot op het droge. Natuurlijk moeten we allemaal meteen kijken wat de schade is. Ook oom Ab is intussen gearriveerd (zijn loods is tegenover de jachthaven van Bouwe).
We zien wat ik al had gevoeld: de bladen van de schroef zijn zwaar beschadigd. Een kleine vin voor de schroef is ook verbogen en heeft daarmee een deuk in de kiel gemaakt. Het is niet zo mooi maar met die schade kunnen we wel verder. Maar we moeten wel een andere schroef hebben. Het eerste dat we daarvoor moeten weten is wat voor type schroef het is. Er staat een nummer ingeslagen in de schroef en omdat ik vermoed dat de schroef geleverd is door Allpa wordt ik door Bouwe uitgenodigd om bij hem in de Allpa catalogus te kijken. Helaas lijkt het nummer dat in de schroef geslagen is niet op artikelnummers van Allpa.
Als ik iets later bij de boot terug kom heeft oom Ab reeds gereedschap gehaald en de moer voor de schroef verwijderd. Daarmee is wat nieuwe informatie leesbaar geworden. De diameter is 16" en de spoed 14". De schroefas is 30mm en het is een rechtsdraaiende schroef dus daarmee zijn de belangrijkste parameters van de schroef vastgesteld.
Ik loop nog met oom Ab mee naar zijn kantoor om in catalogi te zoeken naar een geschikte schroef. Rond 22:00 ben ik terug bij Sue-Ann in de Bosloods. Omdat we nog niet gegeten hebben rijden we naar Tuk om bij de snackbar wat eten te scoren. Het is nog steeds een broeierig warme dag en het terras voor de zaak zit vol met mannen. Sue-Ann merkt op dat het erg lijkt op Curaçao waar mannen 's avonds ook altijd bij de "snek" rondhangen.
Plan voor morgenochtend is om verschillende leveranciers af te bellen om een schroef te vinden en die dan meteen op te halen, waarvandaan dan ook.Voor nu gaan we eerst slapen.
No comments:
Post a Comment