Toevallig heb ik ergens gezien dat je in Ommen scooters kunt huren. Dat vindt Sue ook een leuk idee. Dus na uitgebreid uitslapen bel ik het verhuurbedrijf. "Hoeveel scooters wilt u huren?" Ik: "Een" Verhuurder: "hoe zwaar wegen jullie bij elkaar?" Ik: "uh, 200 kilo?" Verhuurder: "Dat kan niet: mag maximaal 150 kilo op." Dus ik: "oh, nou 2 dan?" Verhuurder: "Hoe oud ben je? Ouder dan 23?" Ik: "ja, dat ben ik wel geweest ja." Hij: "Je klinkt nog jong!"
Nu ja, uiteindelijk dus twee scooters gehuurd. Ik vertel de verhuurder dat we naar de stuw bij Junne willen waarop hij met een "route" komt die daar langs gaat. Dus we besluiten die route maar te gaan rijden.
Sue krijgt eerst nog een lesje scooter rijden op de parkeerplaats. Als we dan zover zijn rij ik weg in de veronderstelling dat Sue achter mij aankomt. Maar ze komt niet. Dus rijd ik weer terug. "De motor sloeg af en ik kreeg hem niet meer aan." geeft ze als verklaring.
Poging 2 gaat wel goed. De scooters zijn begrensd op 25 km/h dus we mogen zonder helm rijden. Dat was voor mij trouwens wel een voorwaarde want ik heb geen zin in een helm van iemand anders op mijn hoofd.
We rijden de route volgens het papiertje dat we meekregen, drinken wat op een terrasje en komen uiteindelijk dan aan bij de stuw. Er staat iemand met een ijskar dus eten we eerst een ijsje. Vervolgens ga ik op onderzoek uit. Er is een nieuwe bypass aangelegd om de stuw. Er was al een bypass met een vistrap, net als bij de eerdere sluizen. Op de plek waar de nieuwe sluis moet komen ligt een gat, er staan wat damwandplaten maar echt een idee hoe de sluis eruit komt te zien krijg je er nog niet van. Wel is er een nieuwe brug die over de bypass gaat ten behoeve van de weg over de stuw. Het is een vaste brug, maar er kunnen wel redelijk hoge boten onderdoor. Wij in ieder geval gemakkelijk.
Aan de andere kant van de stuw is ook nog een soort bypass. Het is een oude meander van de Vecht. Vroeger meanderde de Vecht veel meer dan nu. Daardoor was toen het Nederlandse stuk 85 km lang terwijl dat nu nog maar 60 km is. Begin twintigste eeuw hebben ze een hoop meanders "rechtgetrokken", net zoals op de Linde. Volgens een bron ging daardoor de rivier veel sneller stromen waardoor het niveau te laag werd om nog te kunnen varen. Men heeft er toen een aantal stuwen in gemaakt. Ik kan er nergens iets van terug vinden dat er hier in Junne ook een sluis geweest is, maar er is in de oude meander wel een stuk dat een bestraatte kade heeft. Het waterschap wil de oude meanders in ere herstellen en daar is al aan gewerkt hier in Junne. Er liggen enorme hopen zand en de "stroom" is erg rommelig.
Direct na de stuw in de richting van Ommen staat een bord met een snelheidsbeperking voor de scheepvaart van 9 km/h. Het is mij een raadsel voor wie dat bord bedoeld zou moeten zijn. Voor kano's die direct na de stuw maar vóór het bord te water worden gelaten?
![]() |
Gezien vanaf de stuw in de richting van Ommen. Voor wie is dat bord bedoeld? |
Nu is men hier toch wel goed met rare borden: vanwege de werkzaamheden staat er aan het begin van de weg over de stuw een bord met de tekst "doorgaand rijverkeer gestremd stuw Junne afgesloten voor alle verkeer m.u.v. (brom)fietsers, motoren en personenauto's." Wat blijft er nog over? Alleen vrachtverkeer? Zou een bord "verboden voor vrachtverkeer" dan niet logischer zijn geweest? Daar bestaat tenminste ook nog een echt bord voor.
Vanaf de stuw is het nog maar een klein stukje voordat we weer in Ommen zijn. We zijn nog erg vroeg, dus gaan we eerst even naar het centrum van Ommen om bij de speelgoedwinkel te kijken of ze een pomp voor de opblaasboot te koop hebben. Dat hebben ze, dus ik koop er een en dan rijden we even met de scooters naar de boot om de pomp daar achter te laten. Sue-Ann vindt het scooterrijden zó leuk dat ze nog wat verder wil rijden. Dus toeren we nog wat door Ommen en omgeving maar keren dan toch maar terug naar het verhuurbedrijf. De verhuurder heeft ons gezien toen we bij de boot waren en zegt dat Sue-Ann een grote glimlach had tijdens het rijden.
We fietsen weer terug naar de boot. Sue moppert dat ze nu zelf weer moeite moet doen. We stoppen onderweg even bij een lunchroom voor het avondeten. Dat klinkt misschien raar maar in Ommen kan dat gelukkig.
Terug op de boot ga ik met de nieuwe pomp het opblaasbootje van de Action oppompen. Het valt me tegen hoeveel moeite het kost. Zwemmen komt er dan niet meer van.
![]() |
De oude meander |
![]() |
Vistrap bij Junne |
![]() |
Stuw bij Junne, met op de voorgrond de ingang van de bypass met vistrap |
![]() |
Aanleg van de de nieuwe sluis bij Junne, gezien vanaf de nieuwe vaste brug |
![]() |
De vaste brug voor de nieuwe sluis bij Junne |
No comments:
Post a Comment