Dus keren we de boot en varen naar de brug. Al heel snel komt de brugwachter de brug voor ons open maken, evenals de brug die erna komt en ietsje verderop ligt.
We varen via het Stieltjeskanaal naar de Verlengde Hoogeveense vaart. Daar gaan we linksaf in de richting van Hoogeveen. We zijn nu in Nieuw Amsterdam en daar zijn vier bruggen vlak na elkaar. Ze worden allemaal door dezelfde persoon bediend dus we moeten we steeds even wachten. Desalniettemin gaat het best snel.
De brugwachter bij de haarbrug roept als we voorbij varen: "De volgende brug gaat om 1 uur open". Als we daar aankomen is het pas tien over twaalf dus moeten we een tijdje wachten. Ik bel even met oom Ab om de laatste informatie te delen. Hij vraagt of ik de post uit zijn brievenbus wil halen zodat deze niet overbeladen raakt. Natuurlijk wil ik dat, maar ik realiseer me later: als wij stoppen bij het huis van oom Ab vaart de rest door en raken wij de aansluiting kwijt. Ik denk een oplossing te weten: als Sue nu alleen doorvaart ga ik even op de kant met de fiets de post halen en spring daarna snel weer aan boord. Maar dan moet Sue wel in haar eentje durven varen. Maar dat durft ze wel zegt ze.
Direct na de Oosterhesselerbrug stuurt Sue de boot even naar de kant en spring ik eraf met een fiets. Ik maak nog snel even een filmpje van Sue-Ann in haar eentje op de boot en fiets dan naar het huis van oom Ab. Daar haal ik snel de post uit de brievenbus en fiets terug. Inmiddels is het hele groepje al door de Dalerbrug en de brugwachter staat al klaar bij de Driftbrug die een klein stukje verderop ligt. Sue stuurt de boot weer even naar de kant. Omdat de voorste boot van het groepje al bij de brug is wil ik geen tijd verliezen en zet daarom snel de fiets aan boord en spring er daarna zelf op. Er is wel een "gat" ontstaan, maar de brugwachter wacht toch tot wij ook door de brug zijn.
Even later komen we een binnenvaartschip tegen. Het is een spits met de naam deo iuvante ('met gods hulp') van 37 meter lang en ruim 5 meter breed. De verlengde hoogeveense vaart is in feite niet veel groter dan een flinke sloot dus best bijzonder om op dit water zo'n groot schip tegen te komen.
Even na drieën komen we aan bij de sluis in Noordscheschut. Door de actie met de fiets zijn wij nu de laatste van het groepje. Dat betekent dat wij niet meer in de sluis passen en dus een tijdje moeten wachten. Maar een half uur later zijn wij ook beneden en kunnen we weer verder.
Er is sinds 2016 ofzo een nieuwe passantenhaven in Hoogeveen. Daar willen we overnachten, als er plaats is. Daarvoor moeten we eerst nog een stukje om Hoogeveen varen. Rond vier uur komen we aan op de plaats waar de haven zou moeten wezen. Er liggen inderdaad wat jachten aan een steiger. In eerste instantie lijkt het vol, maar er is een opening tussen twee schepen. Ik weet alleen niet of wij daarin passen. Dus vaar ik er eerst naast en probeer in te schatten of het gaat. Sue-Ann weet het zeker: het moet passen. Fileparkeren met een boot is best lastig. Gelukkig komen onze nieuwe buren ons te hulp en nemen wat lijnen aan zodat ik nauwelijks hoef te manoeuvreren.
Er is stroom op de steiger maar wel voor een euro per paar uur dus we zijn nogal een paar euro's kwijt. Er is ook een toiletgebouwtje met aparte douche. Alles ziet er keurig uit. Het gebouwtje is echter alleen geopend tussen zes uur 's morgens en negen uur 's avonds.
Er is een tijd geweest dat Hoogeveen de belangrijkste plaats voor de binnenvaart was. Er waren ooit veel meer vaarwegen maar die zijn na de tweede wereldoorlog gedempt. In het landschap is vaak nog wel te zien waar ze hebben gelegen. Sommige stukjes zijn er nog, waaronder een oude sluis. Ik fiets er even naartoe om die te bezichtigen. Tot mijn verassing is er iets verderop ook nog een oude ophaalbrug.
No comments:
Post a Comment