Afgelopen zaterdag had ik ook al diesel getankt, maar na 197 liter was de tank leeg. Inmiddels was de jachthaven weer bevoorraad dus wilde ik de tank verder vol maken. van Wijk was echter even weg, dus we moesten even wachten. Na een tijdje wachten arriveert hij en kunnen we de tank vol maken met nog eens 95 liter. Hiermee komen we de rest van het seizoen wel door waarschijnlijk.
Dan op weg! Het eerste deel van de tocht is altijd redelijk hetzelfde. Doel voor vandaag is Blokzijl. Eigenlijk is het doel de Overijsselse Vecht en dan is via Blokzijl een beetje om maar vlakbij Blokzijl woont een opdrachtgever die een apparaat graag terug wil hebben dat hij mij geleend had zodat ik er software voor kon schrijven. We hebben het apparaat meegenomen.
We varen vanuit Oldemarkt eerst de Linde op en schutten bij de Linthorst Homansluis ('driewegsluis'). Dan vervolgen we de tocht over de Linde en vervolgens linksaf naar Ossenzijl. Een Vedette die achter ons lag in de sluis is ons bij de sluis meteen voorbij gegaan en we varen sindsdien in hun kielzog. Bij de brug in Ossenzijl is dat handig, want tegen de tijd dat wij bij de brug zijn is het licht al groen en kunnen we zo doorvaren.
Bij de Y-splitsing kiezen we de rechterkant, de Kalenberger gracht. Het is niet druk. Af en toe een klein huurbootje en heel soms een ander jacht. Bij de brug in Kalenberg gaat de brug voor onze neus weer dicht nadat de Vedette is gepasseerd. We moeten dus even wachten tot het verkeer weer is uitgedund, maar dan gaat 'ie ook meteen weer open. We moeten hier wel 2 euro 20 in het klompje doen.
Na een aantal kronkels in de vaarweg is de Vedette uit het zicht verdwenen. Het is ondertussen bijna avond en het is allemaal erg rustig. We tuffen vrolijk verder naar Blokzijl. Als we bij de brug voor de sluis aankomen ligt er een groot jacht aan de kant. Het is mij niet duidelijk of ze ook wachten of dat ze van plan zijn daar de nacht door te brengen. Ik vaar er voorbij en maak voor hen aan de kant vast.
Er is nog een schutting bezig in onze richting dus de brug gaat open, de schepen verlaten de sluis, de brug gaat weer dicht en een poosje later weer open en dan kunnen wij de sluis in varen. Ik wacht eerst of er leven komt het op grote jacht achter ons en dat is het geval. Het duurt een tijdje voordat ze op gang komen maar ze gaan voor ons de sluis in en wij passen er gelukkig nog bij.
Direct na de sluis zoeken we een plekje in de kolk om te overnachten. Ik kies een box waar een elektrakastje voor staat, maar als ik probeer een munt in te werpen blokkeert het ding. We overwegen even om te verhalen naar een andere box dichterbij een ander elektrakastje want onze standaard walstroomkabel haalt het niet. Maar met een haspel en een verloopsnoertje lukt het ook.
's Avonds komt Bas, mijn opdrachtgever, zijn kastje ophalen en de boot bekijken. We bespreken van alles en nog wat totdat onze buurvrouw in het bootje naast ons met haar handen een toeter vormt en naar ons schreeuwt of het nu eens is afgelopen. Ik ben stom verbaast. Veroorzaken we zoveel overlast dan? Volgens haar kan ze ons woordelijk verstaan. Ja, dat zal best want ze ligt pal naast ons maar sinds wanneer is dat een probleem? Het is pas half negen, dus van nachtrust kan nog geen sprake zijn. Ik besluit om maar vast met Bas naar zijn auto te lopen om verder geen overlast te veroorzaken. Hij is trouwens ook zeer verbaast over deze merkwaardige gang van zaken. Misschien dat als ik later groot ben ik nog eens wat assertiever wordt. Vooralsnog ga ik de vadsige bejaarde maar uit de weg.
No comments:
Post a Comment