Oosterwolde is een optie, maar dan kunnen we na twee uurtjes varen weer stoppen. Donkerbroek is dan een betere optie, dan zouden we morgen van Donkerbroek naar Gorredijk kunnen varen.
Maar ik besluit het anders aan te pakken. Volgens WinGPS scheelt het ongeveer drie kwartier dat we te kort komen om in een keer van Appelscha naar Gorredijk te kunnen varen. Ervaring leert dat meestal WinGPS iets te ruim zit, dus misschien kunnen we wat tijd goed maken en lukt het wel. Mocht het niet lukken, dan moeten we maar overnachten in Hemrikerverlaat. Daar zijn ook alle faciliteiten.
Volgens mijn gegevens worden de bruggen en sluizen op de turfroute vanaf 9:30 bediend, maar we zien om half negen al een paar boten langs varen. Als ik rond negen uur naar het toiletgebouw ga loop ik over een draaibruggetje dat zelfbediening is. De plaatselijke jeugd echter hebben de bruggetjes gemonopoliseerd, er staat al een jongen bij te wachten. Deze bruggen gaan 's avonds ook op slot, dus ik vraag me af: is ie nog op slot. De jongen geeft aan: nee, hij kan draaien.
We varen weg om half tien. We liggen stijf tussen twee andere schepen in, dus ik druk de boot maar naar de andere kant van de vaart, want in de vooruit of achteruit zou ik zeker iets raken.
Bij het eerste draaibruggetje staat de jongen die zoëven ook al sprak. Hij maakt voor ons de brug open en krijgt uiteraard zijn beloning. Bij het volgende bruggetje staat een heel jong jongetje. Hij fietste gisteren al over de steiger en riep: "he meneer, die meneer is doorgevaren zonder wat te geven!" Zo doe je dat: je nagelt de oplichter aan de schandpaal! Het is mij alleen niet duidelijk tegen wie hij heeft en over wie hij het heeft.
Ondanks zijn zeer jonge leeftijd maakt hij voor ons de brug open. Al ver voordat wij er zijn hangt 'ie met z'n schepnet in de lucht te ziepen.
Daarna komt de eerste sluis voor vandaag, met een ophaalbrug ervoor. We zien in de verte al hoe een boot door deze brug gaat en in de sluis ligt. De brug gaat weer dicht, maar er wordt nog niet begonnen met schutten. Als wij arriveren, met nog een boot achter ons, gaat de brug weer open en kunnen wij ook nog de kolk invaren.
Het is tien uur als we met z'n drieen de sluis uit varen.
Bij de volgende sluis moeten we even wachten tot het tegemoet komende verkeer geschut is. Daarna is het nog maar een klein stukje voordat we in Oosterbroek zijn. Hier worden een paar bruggen bedient voor ons en dan stoppen de boten voor en achter ons al, ze leggen aan. Wij varen door.
Vlak voordat je Oosterbroek weer uit vaart moet je weer door een sluis. Terwijl wij worden geschut begint een oudere vrouw op de kant een gesprek met ons aan te knopen, over hoe bijzonder de boot is enzo. Dat gebeurt elke dag vele malen. Het varieert van 'he, een roestvrijstalen boot!' tot 'heel apart'. Vanmiddag fietste er een jongentje met zijn moeder langs en riep tegen zijn moeder: 'moet je kijken, wat een lelijke boot!' Zijn moeder probeert de schande te redden en zegt: "nee, dat is een bijzondere boot." Hé, mij maakt het niet uit hoor!
Als je Oosterbroek uitvaart kom je op een stukje vaart waar aan de noordelijke kant, waar wij moeten varen, de vaart niet op diepte is. Volgens een bord moet je de linker oever aanhouden. En precies op dat stukje krijgen we twee tegenliggers! En die willen ook niet vlak langs de kant varen, dus we liggen een tijd op ramkoers. Als ze mij passeren hangen beide schippers over de rand uit angst dat we elkaar raken.
Dan gaan we de bocht om, in Noord-Westelijke richting. We zijn in de middle of nowhere, maar hier begint wel de Tjonger. Wij varen die echter voorbij en komen bij een draaibrug die we dit keer helemaal zelf moeten bedienen. Sue-Ann gaat van boord en draait de brug open. Ik vaar door de brug en pik haar weer op. Vervolgens geef ik haar 2 euro beloning. Maar ze zegt liever papiergeld te krijgen. Tss.
De volgende brug moet voor ons bediend worden. Ruim voordat we er zijn staat er een bordje langs de kant: "Bel voor bediening brug tel 06..." Ik merk het bordje te laat op en pruts daarom een stukje terug. Dan typt Sue-Ann het nummer in op haar telefoon, ik vaar weer door. "Moet ik meteen bellen?" "Da's goed" zeg ik. Maar de brugwachter zegt: "ik zit er gewoon hoor." Dit is de wereldstad Donkerbroek.
Vervolgens komen we langs Moskou en daarna Klein Groningen. Dit hele stuk varen we door een zeer groen landschap, tussen bomen en hier en daar wat huizen en boerderijen.
De vaart bevat, vooral aan de oevers, veel begroeiing onder water. Het komt in de schroef en verstopt het koelsysteem. Ik hoor aan het geluid dat het niet goed gaat, maar er komt nog steeds water uit de uitlaat. Totdat we in de sluis 'Wijnjeterpverlaat' zijn. De kades zijn bij een volle sluis zo laag dat de boot boven de kade komt als je niet afhoud. Daarom stappen we steeds uit bij een sluis, houden de boot een stukje van de kade af totdat de fenders hun werk goed doen. Dan stappen we weer aan boord. Maar bij deze sluis zie ik bij het uitstappen al dat er helemaal geen water meer uit de uitlaat komt, alleen walm. Daarom spring ik weer aan boord en laat Sue-Ann in haar eentje de boot afhouden. Ondertussen haal ik het wierfilter eruit, het zit helemaal vol met prut. De aanzuigleiding zit echter ook vol, dus dan moet de wierpot er ook af. En daarvoor moet de uitgaande slang losgemaakt, de slangpilaar eruit gedraaid en dan kan de wierpot eraf. Met een stuk VD-draad rag ik een paar keer door de leiding. Daarna blaas ik er een paar keer op. De eerste keer floepte er wat prut over de rand, bij de tweede keer alleen wat water. Dan gauw de boel weer in elkaar zetten en nog voordat we weg kunnen varen doet de koeling het weer.
De volgende sluis is Hemrikerverlaat. Hier staat een jonge kerel de sluis te bedienen. We kunnen meteen erin varen, maar ik vraag hem: "hoe lang is het nog varen naar Gorredijk?" "Nog dik twee uur" antwoord hij. Het is dan net twee uur geweest, maar ik weet niet of ze stiekem wat te vroeg stoppen, dus ik vraag: "haal ik dat nog?" "Ja, dat moet makkelijk kunnen" antwoord hij. Dus we gaan schutten. Wanneer hij de de brug aan de lage kant van de sluis open maakt belt hij de volgende sluis op. Ik hoor aan het gesprek dat er een discussie is of we het wel of niet halen. Maar kennelijk weet hij de volgende sluiswachter te overtuigen.
Wanneer we de sluis uitvaren werkt ineens het hydraulisch roer niet meer. Ik kan sturen wat ik wil, maar er gebeurt niks. Met behulp van de boegschroef stuur ik de boot naar de kant en kruip daarna snel in de bakskist om te kijken wat er aan de hand is. Het blijkt dat de pen tussen de cilinder en de hefboom aan het roer eruit is. Deze is normaal gesproken geborgd met een stukje aluminiumdraad, maar dat is nergens meer te bekennen.
Snel haal ik de cilinder van z'n bevestiging (hoeft misschien niet per se, maar ik wil voorkomen dat de hefboom tijdens het sturen met de helmstok tegen de cilinder botst) en plaats de helmstok terug. Daarna kunnen we snel onze weg vervolgen.
Bij de volgende sluis hebben we weer een leuk praatje met de sluiswachter. We grappen wat over en weer dat het gemakkelijk is om deze boot te duiden. "Zilverkleurig" had de vorige sluiswachter gezegd. Zoveel zijn er daar niet van.
De vaart komt eigenlijk aan het oostelijke puntje van Gorredijk uit, maar je kunt daar Gorredijk niet in. De vaart maakt een haakse bocht naar het zuiden. Dan, als je bij wijze van spreken 'veel te ver' naar het zuiden hebt gevaren maakt de vaart een haarspeldbocht en loopt naar het Noord-Westen. Een brugwachter bedient de laatste twee bruggen voor vandaag. We kunnen aansluiten, helemaal aan het begin (of is dat het eind?) van de steiger.
Nadat we hebben aangelegd repareer ik eerst het roer weer. Dat stelt natuurlijk niet veel voor. Dit keer zeker ik de pen met een stuk VD-draad.
We gaan op zoek naar het toiletgebouw, maar dat is niet te vinden. Eerst maar naar de supermarkt. Op de terugweg vind Sue een gebouwtje waar je tegen betaling kunt douchen en naar het toilet kunt. Alleen werken de automaten hier met muntjes van 20 ct. 3 zijn nodig om binnen te komen, daarna nog eens een aantal om te kunnen douchen. Geen probleem op zich, maar waar haal je die muntjes van 20ct vandaan? Sue heeft een hele collectie muntjes van 50ct, 1 en 2 euro meegenomen, maar daar hebben we nu dus niets aan.
Er hangt bij de ingang een papiertje: "geen toilet legen, daar is het leidingwerk niet op berekend. Voor degene die de herentoilet verstopt heeft: je staat op facebook". Al met al geen gastvrij onthaal hier.
Als ik het later uitzoek blijkt er een nieuw toiletgebouw te zijn gemaakt, helemaal aan de andere kant van het dorp. Om daar te komen moet je nog een flink stuk om fietsen. Geen doen met de porta potie achterop. Daarom hebben we bedacht dat we morgen eerst naar de andere kant van het dorp varen en dan daar onze sanitaire stop doen. Het is de bedoeling om daarna Grouw te varen.
No comments:
Post a Comment