Sunday, August 2, 2015

Juli 2015, voorbereiding

De afgelopen tijd heb ik een aantal 'verbeteringen' gedaan aan de boot. In de eerste plaats werkt het hydraulisch roer nu. Het roer wordt nu bedient door middel van een afstandsbediening: met de knop naar links beweegt het roer naar links en met de knop naar rechts dus naar rechts.

Verder heb ik een boegschroef geïnstalleerd die ook vanaf dezelfde afstandsbediening bedient kan worden. De afstandsbediening is via een kabel verbonden met de besturing.

Het 'grondhout' is de afgelopen winter beschimmeld. Met een speciaal goedje ben ik in de weer geweest om dat weer te verwijderen. Dat is op zich best behoorlijk gelukt. Een klein stukje dat voor behandeling pikzwart was heb ik na een stuk of vier behandelingen maar weggehakt. Daarbij kwam aan het licht dat tot ca 4 mm diep de schimmel bestreden was, maar dieper was de schimmel nog volop aanwezig.

Om direct maar te voorkomen dat het opnieuw gebeurt en tegelijkertijd iets meer comfort aan boord te hebben heb ik twee "ufo's" ingebouwd. Het zijn een soort ventilatieroosters waar gas wel doorheen kan maar vloeistof slecht of niet. Andere jaren hebben we wel gehad dat we duidelijk meer ventilatie nodig hadden maar we niets open konden zetten vanwege slecht weer bijvoorbeeld. Hopelijk blijft dat nu uit.

De watertank bleek ook nogal een probleem. Bij het verwijderen van het mangatluik bleek de tank enorm veel kalkafzetting te bevatten. Vooral de bodem van de tank was bezaait met een soort minivulkaantjes van anderhalve centimeter hoog. Als resultaat van een beetje speurwerk op internet kwam ik uit bij een middel dat de kalkaanslag zou moeten kunnen verwijderen op basis van citroenzuur. Ik heb een flinke hoeveelheid van dit spul gekocht en volgens de gebruiksaanwijzing toegepast, maar het had nauwelijks effect. Vervolgens heb ik geprobeerd om met mechanisch geweld de kalk te verwijderen, maar dat lukte ook zowat niet: het gereedschap begaf het voordat de kalk verwijderd was. Sponsjes scheurden, een raamtrekker hobbelde er zo overheen. Vervolgens nog geprobeerd met schoonmaakazijn en met ontkalkspul van hg. Ook dat haalde nauwelijks iets uit. Uiteindelijk heb ik met een plamuurmes elk vulkaantje apart afgestoken, waarbij het aluminium zwaar aangetast achter bleef.

De afgelopen jaren bleek ook regelmatig dat het vullen van de watertank lastig is zonder goede niveauindicatie. De tankontluchting zit in de bakskist en het te laat stoppen met vullen resulteert dan ook onmiddellijk in een waterballet in de bakskist. Het leek me fijn als we beter inzicht zouden hebben in het niveau in de tank. Daarvoor heb ik een ultrasoonsensor gekocht. Eigenlijk hoort zo'n ding in de bovenkant van de tank geplaatst te worden, maar de bovenkant van de tank in de Leimuidense Rietaak is nagenoeg onbereikbaar, tenzij je kunt leven met een gat in de bodem van de kuipvloer. Ik heb er daarom voor gekozen om de tanksensor in de tank te plaatsen. Met een speciale constructie aan het mangatluik komt de sensor bovenin in de tank te zitten. De sensor is ingegoten en moet er dus tegen kunnen om ondergedompeld door het leven te gaan.

De sensor kan het niveau op verschillende manieren uitsturen: als weerstand voor ouderwetse metertjes of als 0-5V spanning. Dit moet geprogrammeerd worden met behulp van een PC en een speciaal stukje hardware. De leverancier doet dit normaal gesproken voor je, maar na inbouwen en testen bleek er ca 5V uitgestuurd te worden bij volle tank en ca 3.5V bij lege tank. Het leek me beter om zelf maar het stukje speciale hardware aan te schaffen voor 109 euro, dan heb ik het zelf beter in de hand en er zijn nog veel meer mogelijkheden om in te stellen, zoals lineairisatie en de vorm van de tank. Dankzij fantastische hulp van Combi Noord kreeg ik nog voor vertrek de benodigde hardware tot mijn beschikking. Daarmee was het probleem snel verholpen en nu heb ik netjes een spanning van ca 0V bij lege tank en ca 5V bij volle tank. En bij deels gevulde tank een uitgangsspanning naar rato. Bij het vullen van de tank voor vertrek bleek al hoe vreselijk handig dit is: je weet of je nog gemakkelijk even weg kunt lopen om wat te halen of dat het op elk moment kan overlopen.

Wat nog overblijft aan voorbereiding is vooral het schoonmaken en opruimen van de kajuit en de bakskisten.

No comments:

Post a Comment