We moeten eerst nog de dieseltank vullen. Daarvoor gaan we zoals alle afgelopen jaren met de boot naar van Wijk. Sue gaat naar binnen om te melden dat we willen tanken. Het duurt echter nog even voordat Bouwe de gelegenheid heeft om ons te helpen. Maar als hij er is merkt hij op dat hij nu "blauwe diesel" verkoopt. Ik heb nog nooit van blauwe diesel gehoord geloof ik en denk in eerste instantie dat het net zoiets is als "rode diesel" maar het blijkt helemaal anders te zitten. Het is een diesel die bestaat uit een mengsel van "gewone" fossiele diesel en biologische diesel. Het wordt aangeprezen als "het hele jaar winterbestendig". Is dat niet raar? Waarom zeg je niet gewoon "winterbestendig tot -20 graden" ofzo? Gelukkig hebben we nog niet het hele jaar winter. Dat zou knap waardeloos zijn! Blauwe diesel is wel wat duurder maar het moet maar.
Na het tanken varen we richting de "driewegsluis". Op de Linde is het erg rustig. Bij de Marekrite plaatsen liggen geen boten en we komen ook geen boten tegen. Alleen bij het eiland liggen wat boten afgemeerd. Maar dan komen we bij het eiland de bocht om en blijkt alles precies andersom! De wachtsteiger ligt helemaal vol boten en er dobberen nog drie voor de sluis rond. Wij sluiten maar aan
en wachten af wat komen gaat. Ondertussen komen er nog veel meer bootjes achter ons liggen.
Het duurt naar mijn idee nogal lang voordat de sluis open gaat en de bootjes van de andere kant eruit komen. Daarna schuifelt de hele wachtsteiger de sluis in en kunnen wij vastmaken aan de wachtsteiger om te wachten op de volgende schutting. Sue-Ann maakt een praatje met de buren voor ons. Ze vertellen dat ze naar Giethoorn gaan. Sue antwoordt: "oh nee, wij gaan de andere kant op, naar Zwolle". Topografische kennis is nooit Sue-Ann's sterkte kant geweest.
Als we zijn geschut veronderstel ik dat we vanwege de middagpauze niet door de brug in Ossenzijl kunnen, maar als we daar eenmaal aangekomen zijn blijkt dat mee te vallen: we kunnen vrij vlot verder. Het bootje naar Giethoorn slaat linksaf het kanaal op richting Steenwijk. Wij gaan rechtdoor, door de Kalenberger gracht.
Wanneer we bij de brug in Kalenberg aankomen blijkt deze net voor verkeer uit de andere richting open te zijn geweest maar desondanks staat het licht op rood en er ligt een fors jacht pal voor de brug te wachten. Dat mag inderdaad eerst door de brug maar zonder dat de brug nog weer dicht gaat mogen wij verder. Daar had ik niet op gerekend en was al zo ver mogelijk naar voren aan de kant gaan liggen; nu moet ik even snel knoeien om de boot met de neus in de richting van de brug te krijgen. Kostbare seconden gaan verloren en achter ons ligt een hele rij andere schepen te wachten die ik nu onnodig ophoud.
Aan al dit leed komt uiteindelijk een keer een eind en we kunnen onze bijdrage deponeren in het klompje.
Via Wetering varen we naar het Giethoornse meer. Dan via de Walengracht naar de Beulakerweide. Dan via blauwe hand naar Beukersgracht met op het eind daarvan de Beukerssluis. We zien in de verte de deuren open staan en het licht op groen. Er liggen echter geen boten te wachten dus ik veronderstel dat de sluiswachter op ons wacht. We geven daarom maar een tandje meer gas.
Het schutten verloopt vlot en even later kunnen we verder richting Zwartsluis. Daar vandaan gaan we verder over het Zwarte water naar Zwolle. Bij het maagjesbolwerk is de eerste box vrij. Dat is ook het dichtst bij het toiletgebouw, dus misschien een prima plek. Alleen liggen we pal naast de rodetorenbrug.
Zoals altijd probeer ik de boot achteruit de box in te varen zodat we gemakkelijk(er) vanuit de kuip op de steiger kunnen stappen. De mensen in de boot naast ons worden alert als ik er achteruit probeer in te varen. "Gaat het lukken? Of moeten we even helpen?" Ik antwoord eerlijk dat ik het niet weet maar het lukt verder prima.
Vervolgens wil ik de walstroom aansluiten. Zowel het betalen van het liggeld als het betalen voor de walstroom gaat via aanuit.net. Als ik probeer onze aansluiting te activeren krijg ik de melding dat ik eerst het liggeld moet betalen. Als ik dat probeer krijg ik een melding dat dat niet kan omdat de box bezet is. Het lijkt me vervelend als we later op de avond gezeur krijgen met mensen van wie die plek is dus besluiten we een ander leeg plekje te zoeken. Maar als we weg varen wordt de boot naast ons weer alert en zij weten zeker: de box is niet bezet.
Dus voor de tweede keer probeer ik de boot achteruit de box in te varen maar deze keer zijn onze buren gerust. Ze blijven zitten.
Maar nu zit ik nog met het probleem: hoe activeer ik de stroom dan? Ik besluit om een vrije box te virtueel te claimen en vervolgens de walstroom te activeren. Dat lukt wel.
Nu realiseer ik me ook hoe deze situatie kan ontstaan. Stel, iemand heeft box 1 gebruikt maar vergeet "af te melden" bij aanuit.net. Er komt vervolgens iemand anders die de lege box zit en daar gaat liggen. Deze persoon lukt het niet om de box te claimen want die is nog "bezet" dus kiest deze persoon een andere box (box 3) maar blijft wel liggen in box 1. De situatie herhaalt zich als iemand in box 3 gaat liggen. Maar als de mensen uit box 1 vertrekken melden ze box 3 beschikbaar terwijl daar nog wel een schip in ligt. Zo kan de chaos rap toenemen.
´
We liggen tegenover Pathé bioscoop en Justin wil graag naar de film. Sue/Ann en ik willen niet in verband met corona. Justin vraagt mij indirect "hou je van pinokio?" Ik antwoord: "nee, dat is een leugenaar"
Later zoek ik een ijssalon op google zodat we een ijsje kunnen gaan halen. We wandelen naar de dichtstbijzijnde maar die blijkt onvindbaar. Na enig speurwerk constateren we dat de ijssalon gezeten moet hebben in een leegstaand winkelpand.
Er zit niet veel anders op dan een andere ijssalon te zoeken. Gelukkig weet ik uit eerdere bezoeken aan zwolle dat er een goede zit aan de andere kant van het centrum. Als we daar aankomen blijkt er een immens lange rij te staan die zelfs de hoek om gaat. Het blijkt dat er strepen op de straat zijn aangebracht om de 1,5 meter afstand aan te duiden. Op die manier wordt een rij natuurlijk snel lang. Uiteindelijk duurt het ook niet zolang tot we aan de beurt zijn. Er zijn 3 compartimenten gerealiseerd die afgescheiden zijn door middel van doorzichtige kunststof platen.
No comments:
Post a Comment