Het is vandaag de bedoeling om naar Woerden te varen. Omdat in Woerden een brug tussen half vijf en half zes gesloten is en we daar net na half vijf zouden aankomen wanneer we op "normale" tijd zouden vertrekken, vertrekken we vandaag vroeg, zo rond negen uur.
Het eerste stukje varen gaat over de Vecht en dat is natuurlijk prachtig varen zo vroeg, wanneer er nog maar weinig andere mensen op het water zijn. Bij Nigtevecht willen we het Amsterdam Rijnkanaal op om bij Breukelen via de Groote Heicop naar Woerden te varen. Het duurt een tijdje voor de brug voor ons (met een aantal andere boten) geopend wordt. Daarna kunnen we een rustig AR-kanaal opvaren. In de verte komt een riviercruiseschip aan.
Tegen de tijd dat het cruiseschip bij ons is aangekomen worden we heftig door elkaar geschud want het apparaat produceert hekgolven die direct achter het schip 1,5 meter hoog zijn. De hoogte neemt daarna wel snel terug maar door de steile kanten van het AR-kanaal blijven de golven lange tijd heen en weer klotsen en daardoor varen we een tijdlang door ruw water. De almanak noemt dit "verwarde golven"; een bijzondere aanduiding want ik wist niet dat golven een bewustzijn hebben.
Zo hobbelen we verder tot aan Breukelen, waar we de Groote Heicop op willen varen. Maar als we daar aankomen hangt er een bordje boven de brug dat de vaarweg verderop is afgesloten. We hebben dus geen andere keus dan verder doorvaren op het AR-kanaal.
Waardoor het komt weet ik niet, maar ik hoor de boot een gillend geluid maken. Een snel onderzoek duidt op de aandrijving want de motor zelf doet zoals gewoonlijk rustig zijn werk. Op het AR-kanaal wil ik echter niet onverwacht en onbedoeld stil komen te liggen, dus ik maak mij wel grote zorgen. Voor de zekerheid varen we door tot de industriehaven in Utrecht, waar we naar binnen gaan en aanleggen aan een trapje in een hoek van de haven. Alles onder het motorluik is te heet om aan te raken dus mijn eerste stap is: wachten tot het wat afgekoeld is.
Zo blijven we een poosje liggen. Ik bel met oom Ab om te overleggen wat het kan zijn en wat ik kan doen. Daarna probeer ik de oorzaak te vinden maar een echte oorzaak vind ik niet. Bovendien is het geluid ook weer verdwenen. Ik besluit dat we een stukje proefvaren in de haven en als alles goed lijkt om maar verder te varen.
De eerstvolgende mogelijkheid om in westelijke richting van het AR-kanaal af te komen is de Oude Rijn, maar als ik de route probeer te plannen daarlangs wil WinGPS dat niet toelaten. De reden blijkt te zijn dat de maximaal toegestane breedte 2,90m is terwijl wij 3.30m zijn. Op het eerste gezicht zijn de bruggen allemaal breed zat dus waarom die maximale breedte maar maximaal 2.90m mag zijn is mij niet duidelijk. Maar ik durf het er niet op te gokken. Laten we dan maar doorvaren naar het Merwedekanaal en via Hollandse IJssel in westelijke richting te varen.
Om verschillende redenen moeten we naar huis in Alphen. Daarom kies ik er ervoor om via de Hollandse IJssel en de Dubbele Wiericke naar de Oude Rijn te varen (bij Nieuwerbrug) en dan via de Rijn naar Alphen. Maar zover gaan we vandaag niet komen.
We varen met een rustig tempo eerst maar eens naar het Merwedekanaal. Daar aangekomen moeten we even wachten voor een sluis en een brug. Daarna kunnen we in een keer doorvaren de (gekanaliseerde) Hollandse IJssel op. Langs die IJssel zijn niet zoveel jachthavens maar een grote is "Marnemoede". Daar willen we naartoe. Op de IJssel mag je binnen de bebouwde kom 4,5km/h varen en daarbuiten 9km/h. Dat is wel erg langzaam, maar het is natuurlijk wel prachtig vaarwater.
We zijn nog niet eerder bij Marnemoede geweest en van de vorige keer dat we op deze IJssel voeren kan ik hem mij ook niet herinneren. Als we er aankomen ligt er een splinternieuw steigertje bij een splinternieuw gebouwtje in de vorm van een uitkijktoren. Daar maken we even vast en Sue gaat op zoek naar de havenmeester. We krijgen een prima box aangewezen, naast een ander jacht dat vandaag ook uit dezelfde haven in Weesp is vertrokken.
De haven heeft heel veel voorzieningen, waaronder een groot restaurant. Daar gaan we vandaag eten, met uitzicht op onze boot. Dat is wel handig want zo kan ik de deur en het luik open laten staan.
De haven verhuurt ook bootjes. Een "kakker" komt heel stoer met snelheid aangevaren met een gehuurd bootje, vaart met de punt tegen de steiger, maakt een touwtje veel te los vast en terwijl het bootje afdrijft springt hij snel op de kant. Je ziet hem bij wijze van spreken denken: "perfect gedaan".
No comments:
Post a Comment